Acest obiect voluminos (lungime totala circa 60 cm) reprezinta o sapa, o unealta simbolica (nu e suficient de rezistenta ca sa poata fi folosita pentru altceva decat ca obiect de ritual sau parada). Motivele geometrice de pe coada de lemn indica o apartenenta la zona de cultura Kuba ( e posibil ca obiectul sa provina si de la Kete, Lele sau Ngedese, triburi cu stiluri apropiate).
Acest obiect e purtat in ceremonii de catre femeia cu cea mai mare autoritate in sat. E un obiect de prestigiu (“power object”)
Sapa, ca obiect ritual, simbolic, este folosit si de alte triburi africane. Pentru Koma din Camerun de exemplu, atunci cand barbatul isi ia o sotie, ii face cadou o sapa. Acest obiect nu va fi folosit la munca pamantului (realizata in special de femei), ci va fi pastrat intr-un loc special in coliba familiei, ca simbol al unirii cuplului.
Obiectul de fata este atent realizat, folosind o combinatie de materiale:
– lama sapei – realizata din fier, pictat in rosu (ocru) si alb (kaolin), cu o foaie de bronz infasurata pe elementul central al lamei
– manerul – din lemn, cu o parte decorat in motive geometrice specifice Kuba, cateva verigi de scoici cauris si cateva verigi de margele alb-verzi, doua infasurari de sarma subtire de cupru, un manson din blana de animal si cateva protoberante din lemn in jurul acestui manson, cu urme de ruptura care par sa arate ca tocmai acolo mai era initial o prelungire.
– capul manerului, unde se imbina lama, realizat din lemn vopsit cu ocru, e o reprezentare antropomorfa, feminina (se observa sanii pe inelul de lemn), decorata cu elemente din bronz, probabil provenite de la un obiect de uz comun (ceainic ?)
Nici un articol asociat.