Stilurile foarte asemanatoare ale mastilor populatiilor din grupul Wè / Wee (Guere/Nguere si Wobe in Coasta de Fildes, Kran in Liberia), fac dificil de identificat cu precizie piesa de fata, dar e mai probabil sa provina de la Kran, la care mastile sunt mai simplu decorate si au mai putine protuberante.
Mastile sunt folosite de societatea initiatica Poro (ca si in cazul tribului Dan, cu care se inrudesc, desi vorbesc limbi din grupuri diferite – Kru pentru Wee, Mande pentru Dan )
Masca s-ar putea sa reprezinte o maimuta – tip destul de intalnit la Wee – datorita gurii pronuntate, exagerate.
Piesa de fata prezinta o serie de semne care arata ca in trecut nu arata atat de simplu. Se observa (in a 2-a imagine) urme de pigment alb si rosu (pe jumatatea superioara, respectiv inferioara a fetei) care s-a sters in mare parte. De asemenea, gura mastii prezinta gauri in care probabil au fost infipti (sau urma sa fie infipti ?) “dinti” ( se folosesc dinti din metal, dinti de animal sau chiar dinti umani). Pe buza superioara au fost batute cateva cuie scurte, de care sunt inca agatate fragmente textile, care formau o “mustata” (acest lucru e vizibil in poza 3). De ce a fost “simplificata” masca ? E posibil sa fi fost deconsacrata si abandonata. Asta se intampla, ca si la tribul Dan vecin, cand moare persoana caruia ii e asociata – de obicei cel care o danseaza. O alta varianta de desacralizare poate fi datorata convertirii proprietarului (sau chiar a satului) la crestinism, urmata de distrugerea/abandonarea/vanzarea obiectelor de cult asociate ritualului traditional.
Nici un articol asociat.